Blogartikelen

Hoe ook uw orkest speelt voor een volle enthousiaste zaal

“Betaalde entree werkt hier niet. Dat hebben we vorig jaar ook geprobeerd”, vertelt Henk me met een bedenkelijk gezicht. “We moesten de kaarten uiteindelijk gratis uitdelen om mensen in de zaal te krijgen”.

Als ik opper om dit jaar toch een goede prijs te vragen voor de entreekaarten, schudt Henk zijn hoofd. “Dat kan niet in ons dorp. Het lukt niet om dit orkest te laten spelen voor een volle zaal met betalende bezoekers.”

Als betrokken bestuurslid van zijn harmonie maakt hij zich zorgen over de geringe belangstelling voor concerten van zijn vereniging.
Uiteindelijk komen er wel wat mensen, maar die komen meer uit plichtsbesef dan uit enthousiasme.
Het is onmogelijk om de zaal vol te krijgen met enthousiast publiek, laat staan met publiek dat wil betalen voor de entree. Wat moet Henk nu? Hij zit duidelijk met de situatie in z’n maag.

Henks vereniging is zeker niet de enige die worstelt met dit schijnbaar onomkeerbare probleem. Zijn vereniging heeft geen grote achterban die financieel ondersteunt. Het kost de vereniging veel geld om een mooi, sfeervol concert neer te zetten. ”Vroeger, enkele decennia geleden, groeide en bloeide de vereniging nog. Maar goed, dat waren andere tijden. Toen waren de subsidies nog veel hoger. Daarbij hebben mensen nu zoveel andere bezigheden.” Henk ligt er ’s nachts vaak wakker van. Hij verzucht: “We zullen de situatie moeten accepteren en er met de resterende leden het beste van proberen te maken”.

Ik leg Henk uit dat er een oplossing voor zijn probleem is. Dat hij door het volgen van enkele essentiële stappen het tij kan keren. We voeren een uitvoerig gesprek en ik stel in overleg met Henk een actieplan op. Enkele kernpunten uit dit plan zijn:

  • Geef geen gratis concerten meerJullie zullen merken dat dit niet alleen geld oplevert, maar ook een heel ander publiek.
  • Ontwerp een slim marketingplan
    Met daarin o.a. serieuze aandacht voor reclame.
  • Zet een fantastisch event neer
    Een event waar mensen over napraten en dat ze volgend jaar voor geen goud willen missen.

Henk was sceptisch toen ik het actieplan toelichtte. Desondanks ging hij aan de slag met mijn tips, samen met de rest van het bestuur en het orkest zelf. Enkele weken later gaf zijn vereniging een uniek themaconcert, compleet met lichtshow én gastartiesten. Tickets waren een week voor het concert al uitverkocht en de zaal zat vol met razend enthousiaste bezoekers. De jongste trompettist van het orkest mocht soleren in de spotlights: de zaal stond op z’n kop. Na afloop vertelt Henk me glunderend dat het project met een positief saldo de boeken in kan. En dat, terwijl het geven van een concert vroeger juist veel geld kostte. Voor deze vereniging een schot in de roos dat smaakt naar meer.

Of deze tips ook voor uw orkest werken? Zeker weten!
Neem de marketingcampagne voor uw concerten onder de loep en kijk waar verbeteringen mogelijk zijn. Als u daarbij hulp wilt, neem dan contact met me op, ik help u graag.

Ik wens uw orkest veel waardevolle concerten toe!