Blogartikelen

Slecht repetitiebezoek: blijf je accepteren of ga je regisseren?

“Alweer vijf muzikanten niet afgemeld!”, verzucht Anke tegen me. “Onze repetities zijn zelden optimaal bezet, en zelfs als dat van tevoren wel zo lijkt, komen we op de repetitieavond toch weer bedrogen uit”.

Met een situatie als die van Anke worstelen veel orkesten, maar ze krijgen er niet echt de vinger achter. Afmeldingen worden vaak wel netjes bijgehouden, desondanks melden zich toch nog steeds te veel mensen af. Desastreus voor de algehele motivatie van de muzikanten en killing voor het repetitieproces. “En het wordt in deze tijden alleen maar erger. Mensen lijken niet te beseffen hoe zeer ze gemist worden.” Anke wordt er moedeloos van.

Pieken en dalen
Uit een grondige analyse van de lijsten, bleek onder meer dat het repetitiebezoek enorm fluctueerde: van 100% aanwezig, de laatste repetitie voor een concert, tot een belabberd minimum van 29%. Gelukkig had ik goed nieuws voor Anke en kon ik haar tools in handen geven om zelf aan het roer te gaan staan. En dat goede nieuws is niet alleen aan Anke voorbehouden. Ook jij kunt -stap voor stap- het repetitiebezoek leren sturen. Als je open staat om deze uitdaging aan te gaan, dan kun je hierin steeds beter worden en meer verfijning aanbrengen.

1. Leer een slimme jaarplanning maken
Regeren is vooruitzien. Zorg dat je goed geïnformeerd bent, zodat je slecht bezette repetities lang van te voren ziet aankomen en anticipeer hier op. Je kunt een heleboel tijd en energie stoppen in het maken van een jaarplanning, maar als je voor de hand liggende bottlenecks buiten beschouwing laat, kom je alsnog bedrogen uit.

2. Volg altijd op
Noteer afwezigen niet alleen, maar neem actief contact op en vraag in ieder geval een toelichting. Dit is geen bemoeizucht maar betrokkenheid én vrijwillig is niet vrijblijvend.

3. Ontwikkel je pedagogische gespreksvaardigheden
C’est le ton qui fait la musique. Je kunt leren hoe je mensen aanspreekt op hun gedrag, zonder dat ze in de weerstand komen. Toen Anke deze techniek in de vingers kreeg, kreeg ze echt contact met bepaalde notoire afwezigen. Vanuit die verstandhouding realiseerde ik samen met Anke een opmerkelijke verbetering.

Helaas zijn er veel bestuurders die dit lastig vinden. Ze durven niet op te treden of het gesprek aan te gaan en steken zo hun kop in het zand. Vaak omdat ze niet weten hoe. Besef dat deze passiviteit rampzalige gevolgen voor de vereniging heeft. Motivatieverlies, zelfs bij de kartrekkers en onnodige kosten aan dirigent en inhuur-muzikanten, om er maar een paar te noemen.

Waar het om gaat: accepteer je deze situatie …..of neem je zelf de regie in handen?
En: ga je zelf aan de slag of heb je hierbij hulp nodig?

In een gratis OPMAAT-gesprek van 30 minuten bekijken we samen of ik je hierbij kan helpen. Vraag het hier aan. Ik help je graag.
Ik wens je veel goed bezette repetities toe!